web analytics

Zo wordt dus (een deel van) de centrumring in Roosendaal

Voor wie zich nog geen voorstelling van de nieuwe centrumring in Roosendaal kan maken: zo wordt-ie dus. Dit stukje van de Vughtstraat tussen de Stationsstraat en de Ludwigstraat is (ver) klaar en geeft een beeld van hoe een flink deel van de centrumring gaat worden.

Goed te zien is dat de rijbaan voor auto’s (hier links) flink versmald is. Rechts een breed fietspad voor twee richtingen. Weg en fietspad zijn gescheiden door ‘stoepranden’, dus even een andere auto inhalen is er niet meer bij. Dat maakt het gelijk ook moeilijker voor een zieken-, politie- of brandweerwagen. Wat moet je als automobilist doen om  ‘vrij baan’ te geven? Proberen de stoep op te schieten of (ook) hard doorrijden tot een breder punt?

De nieuwe centrumring bestaat straks uit twee delen. De Vughtstraat, Kloosterstraat, Burgemeester Prinsensingel, Nispensestraat en de Laan van Luxemburg worden ingericht als éénrichtingsweg. Daardoor ontstaat ruimte voor een fietspad in twee richtingen, brede trottoirs voor voetgangers en een doorlopende groenstrook.

Na de Laan van Luxemburg loopt de centrumring door in de Laan van Limburg, de Laan van Brabant, de H.G. Dirckxstraat en de Stationsstraat. Deze straten behouden de bestaande inrichting en blijven tweerichtingsverkeer”, aldus de gemeente.

Op maandag 22 mei is begonnen met de werkzaamheden voor de nieuwe centrumring van Roosendaal. Het hele plan moet in het najaar van 2018 klaar zijn.

De centrumring in de Vughtstraat gezien vanuit de Stationsstraat, dus in de richting naar het Stadskantoor.
De centrumring in de Vughtstraat gezien vanuit de richting Stadskantoor in de richting van de Stationsstraat.