web analytics

Wouwseweg flink op de schop

Nieuwe leidigen, nieuwe riolering en een compleet nieuw wegdek, dat ingericht wordt als fietssnelweg. De bewoners van de Wouwseweg in Roosendaal moeten een poos door de zure appel bijten, zoals dat bij elke grote straat-reconstructie gaat. Het werkt wordt uitgevoerd door aannemer Boskalis uit Rotterdam.

Het heeft wat jaren geduurd, maar nu is de reconstructie van de Wouwseweg dan aan de gang. Het wegdek krijgt voor Roosendaal een uniek uiterlijk, want de Wouwseweg wordt een zogeheten fietsstraat. Auto’s mogen er weliswaar komen, maar zijn er wel ‘te gast’. En die fietsstraat is het begin van de F58, de geplande snelfietsweg tussen Roosendaal en Bergen op Zoom.

Gescheiden riolering
Het blijft trouwens niet bij een nieuw wegdek. De hele weg met alles wat er in en onder ligt, is versleten. Er komt dus ook een nieuwe riolering en ook de nutsbedrijven gaan er stevig tegenaan. Kabels en leidingen worden verlegd en vernieuwd. Om te voorkomen dat de omwonenden (weer) natte voeten krijgen, wordt er een gescheiden riool aangelegd. Het regenwater wordt apart opgevangen en afgevoerd.

Tunnel
De nu doodlopende Wouwseweg wordt straks ‘doorgaand’, maar dan wel alleen voor fietsers en bromfietsers. Auto’s mogen niet door de tunnel die aan het eind van de Wouwseweg komt. Behalve dat fietsers hun weg weg naar Bergen op Zoom kunnen vervolgen, kunnen ze ook naar Rosada door die tunnel.

❯ Het begin van de Wouwseweg is voorlopig nog even het terrein van de nutsbedrijven. Achterin (foto boven) wordt al intensiever gewerkt, en zijn de woningen moeilijker bereikbaar.
 
❯ Zo gaat het worden: het wegdek wordt ingericht als fietssnelweg, waar auto’s ‘te gast’ zijn.