web analytics

‘Niet gebruikt miljoenenlijntje bij Gastelseweg geblokkeerd’

‘Net voorbij de overweg op de Gastelseweg is het ‘miljoenenlijntje’ geblokkeerd. Een reclamespandoek voorkomt dat geen trein kan passeren. Niet dat dit trouwens iets uitmaakt, want er rijdt toch geen enkele trein.’ Dit was de boodschap die onze redactie kreeg na het artikel van deze week over de sloop van een andere stamlijn op industrieterrein Borchwerf.

Daarin werd gemeld dat langs de Borchwerf (de weg) gelijktijdig met de reconstructie van de weg, ook de spooraansluiting die daar al jaren nutteloos ligt, verdwijnt. Aangestipt werd dat er op Borchwerf nog enkele niet gebruike spooraansluitingen liggen, waaronder het ‘miljoenenlijntje’ aan de buitenkant van Borchwerf II, langs de nieuwbouw van Primark en met een bocht langs een bedrijf voor houten pallets om bij transporteur De Rooy te eindigen.

Rijke geschiedenis
Reacties onder dat artikelen, gingen vaak over dát lijntje. Dat 3,7 miljoen kostte. Een lijntje met een rijke geschiedenis. Discussie over de aanleg, hoe moest het spoor gaan lopen, rechtszaken over het gebruik, problemen met een overweg in de Gastelseweg (er moest vlak bij de andere overwegen een aparte doorsteek komen), een paar ongelukkige bedrijven en een bewoner die opeens rails vlak langs hun pand kregen, het kan niet op. Iedereen had het er druk mee, behalve treinsporters en spoorpersoneel.

Geen gemeentegeld
Wethouder Toine Theunis heeft de afgelopen jaren geregeld moeten praten over de kosten vaan een spoorlijntje dat niet gebruikt wordt. “Het is gelukkig geen geld van de gemeente geweest”, zegt wethouder Toine Theunis bijvoorbeeld op de website van Omroep Brabant op 12 oktober 2017. Hij lichtte verder toe: ‘Niemand zal er nu in zijn boekhouding een probleem mee hebben. Dat bedrag hebben de bedrijven zelf betaald. Een bedrijventerrein legt wegen, sloten, electriciteit en een spoorlijn aan. De kosten worden bij elkaar opgeteld en gedeeld door het aantal vierkante meters. Dat is de grondprijs. En dat moeten de bedrijven zelf betalen.’

Zie ook:
❯ Over de balk: bedrijven betaalden 3,7 miljoen voor goederenspoor dat niet wordt gebruikt (Omroep Brabant – 12 okt 2017)
❯ Raadsvragen PvdA – Antwoorden B en W (11 okt 2017)(PDF)
❯ Over spoor-activiteiten in Roosendaal op Railwiki
❯ Overbodige spooraansluiting langs Borchwerf eindelijk weg (18 april 2018)


Foto boven: ‘Blokkade’ spoorlijntje


Welke treinen dan?
 

Een rood sein voor het treinverkeer brandt hier al jaren…