web analytics

Historische Benelux Hondekop in Roosendaal gearriveerd

De historische Benelux Hondekop is vrijdagmiddag 14 juli even na drie uur na een lange sleepreis vanuit Leuven in Roosendaal gearriveerd. In de locloods op het stationscomplex wordt het treinstel verder geschikt gemaakt om naar Amersfoort gebracht te worden. Daar wordt het treinstel gerestaureerd door Stichting Hondekop.

Roosendaal was van september 1957 tot 1987 de latatst (of eerste) Nederlandse stopplaats van de Blauwe Benelux Hondekop tussen Amsterdam en Brussel. Twaalf van die tweewagen-treinstellen werden er gebouwd; acht voor Nederland, vier voor België.
Elf werden er gesloopt, behalve de 220.902. Die stond te verroesten in een loods van de Belgische Spoorwegen in Leuven. Stichting Hondekop kon hem uiteindelijk voor 10.000 euro kopen.

In de oude locloods aan de Bosstraat in Roosendaal wordt het tweedelig treinstel door het bedrijf Spoorijzer zodanig rijklaar gemaakt die het veilig en gecertificeerd naar Amersfoort gebracht mag worden. Dan wordt het verder in Amersfoort gerestaureerd , met de bedoeling dat het uteindelijk weer op het spoor mag rijden

De Benelux Hondekop was in 1957 de eerste trein die in staat was op de van elkaar verschillende voltages in Nederland en België te rijden. Om het uur maakte de blauwe trein met de gele balk op weg van Amsterdam naar Brussel een tussenstop in Roosendaal.