web analytics

Fotoboek over Roosendaal bij de boodschappen

Dimphy en Pieter-Jan van Gurp hebben het weer voor elkaar gekregen om een plaatjesactie in hun PLUS-supermarkt in het Tolbergcentrum een exclusief Roosendaals tintje te geven. Vandaag op de Open Monumentendag 2020 starten ze in hun zaak met het project ‘Een weg door Roosendaal’. Een verzamelboek waarin 324 stickerfoto’s passen die samen de geschiedenis van de gemeente Roosendaal (inclusief de kerkdorpen) in beeld brengen.

Echte Roosendalers
Deze Roosendaalse actie sluit aan op eerdere Roosendaalse projecten. Er verschenen al plaatjesboeken met spelers van rkvv Roosendaal en hockeyclub De Pelikaan, en ook heeft het ondernemerspaar er al eens voor gezorgd dat er een Roosendaalse versie van het spel Monopoly verscheen. Grote kans dat dit ‘geschiedenisboek’ niet het laatste initiatief is. ‘Als er iets op ons pad komt dat ook weer te realiseren is, zullen we dat niet nalaten. We zijn lokale ondernemers en willen graag tussen de mensen staan’, zegt Van Gurp. ‘Dimphy en ik zijn echte Roosendalers en hier zijn we enorm trots op’.

Monumentendag
Het boek is niet zomaar op een woensdagmiddag in elkaar geflanst. Dimphy en Pieter-Jan riepen de hulp in van stadsarchivaris Joss Hopstaken en Theo de Munnik van Open Monumentendag. Vandaar dat het ook vandaag (12 september) gelanceerd wordt tijdens de officiële opening van de Open Monumentendag in Roosendaal in het Tongerlohuys. De samenwerking resulteerde in een boek vol teksten waar 324 stickerfoto’s bij passen. Die kunnen verzameld worden door boodschappen te doen in de zaak van Dimphy en Pieter-Jan van Gurp. De plaatjes komen uit het West-Brabants Archief.

Bij boodschappen
Het boek is vanaf vandaag – en zolang de voorraad strekt – gratis te verkrijgen bij minimaal 20 euro aan boodschappen en tegen inlevering van de huis-aan-huis-verspreide flyer over de actie. De plaatjes (in zakjes) krijgen klanten bij elke 15 euro aan boodschappen. De actie loopt ruim twee maanden, tot en met zaterdag 21 november.

Museum-winkel

Volgens Pieter-Jan van Gurp zijn de benodigde 324 plaatjes voor het album voor elke gemiddelde klant haalbaar. ‘Want we werken ook nog met extra zakjes bij gangbare andere producten. In vakjargon heet dat spaarversnellers. De winkel zelf wordt momenteel trouwens omgedoopt in een waar museum, waar volop plaatjes in het groot zijn te zien’.

Of er ook nog een ruilmiddag komt of nodig is, kan nu nog niet worden gezegd. ‘Maar we gaan ervoor zorgen dat iedereen zijn album vol krijgt’, belooft Van Gurp.