Afdrukken

'Minder knalvuurwerk en meer via internet'

Geplaatst door redactie Roosendaal op internet op .

Minder knalwerk en meer bestellingen via internet. Dat zijn volgens Patrick Jansen van Vesta Vuurwerk uit Roosendaal de trends voor dit jaar. Dat er minder knal wordt verkocht is volgens Jansen te wijten aan de verandering in afsteektijden.

“De jeugd mag overdag niet meer met een bepakte rugzak vol knalvuurwerk de straat op. Waarschijnlijk is het daarom dat ook zij meer op siervuurwerk zoals mooie cakes en pakketten overstappen”, zegt hij.

Dat er nog meer mensen via internet bestellen is ook een duidelijke trend. “We zien de verkoop via internet steeds groter worden. Mensen kunnen via filmpjes op het gemak kijken wat er gekocht wordt, ze nemen hier vaak ook wel even de tijd voor. Grappig is ook dat we heel duidelijk zien dat mensen vooral rond 18.00 uur en tussen 20.00 en 21.00 uur een bestelling plaatsen. We hebben dan enorm veel bezoekers op de site.”

De gemiddelde besteding van de consument ligt dit jaar iets boven de honderd euro per bestelling gemiddeld. “We merken dat vooral de eerste verkoopdag, 29 december, erg in trek is bij de consument. Veel mensen willen het bestelde vuurwerk gelijk de eerste dag in huis hebben. We zien ook vaak dat er dan toch nog veel mensen zijn die niet besteld hebben maar toch nog wat vuurwerk willen hebben. De laatste drie dagen wordt er dan ook traditiegetrouw nog veel gehaald en er wordt vaak toch nog wat extra’s bij het al bestelde gekocht”, licht Jansen toe.

Vorig jaar werd door het Roosendaalse bedrijf een speciale online spaaractie bedacht, deze is door een importeur overgenomen en landelijk ingevoerd. Met behulp van de optie ‘wederverkoper worden’ na elke online bestelling kan de consument voor gratis vuurwerk sparen. “Deze actie loopt echt als een trein. We hebben enthousiastelingen die zelfs speciale twitterpagina’s hebben aangemaakt waarop ze codes aanbieden”, vertelt Jansen. Met het systeem krijgt de gever van de code tien procent aan online tegoed van het bestelbedrag van de koper. De koper krijgt hierop een extra gratis sierpot. “Mensen vinden het echt een leuke actie en we zien dat vooral de jeugd flink bezig is vuurwerk te sparen.”

Het bedrijf vindt veilig vuurwerk afsteken erg belangrijk. Om een veilige nieuwjaarsnacht nog eens extra onder de aandacht te brengen wordt na iedere online bestelling een extra venstertje met veiligheidsproducten getoond. “Ook wij vinden een veilige oud en nieuw belangrijk. We vinden het ook wel onze verantwoording om dit duidelijk te maken. We merken ook dat de consument dit steeds belangrijker vindt”, zegt de mede-eigenaar. “Om de traditie te behouden is veiligheid erg belangrijk. We zien het liefst iedereen de 31ste, jong en oud met een vuurwerkbril op straat. Zo heeft het oogziekenhuis het in het nieuwe jaar misschien wat rustiger.”

{fcomment id=4480}